Uwe Ohse
Sendedatum 2008-12-23 00:17:56
Ausgabe 71
Hallo,

hier eine weitere Ausgabe des beliebten Newsletters für Masochisten und Weltuntergangssekten. Je nach Newsreader kann die Darstellung weniger als perfekt befriedigend sein, daher könnte sich ein Blick auf die Onlineversion lohnen, die außerdem verschlagwortet ist.

Links: Blog und Digest

Inhaltsverzeichnis:

Inhalt:


http://www.tampabay.com/news/business/retail/article944025.ece
Zitat:Hoping to avoid drawn-out foreclosure proceedings, BayWalk owner Fred Bullard said Friday he is negotiating a deal to simply surrender the deed to the downtown entertainment complex and walk away.

Under the proposal, a bank would take control of the retail and restaurant portion of BayWalk and appoint a trustee to run the complex until a suitable buyer is found.


Es geht um ein Einkaufzentrum, oder einen Teil davon, in St.Petersburg (USA): Der Besitzer beabsichtigt, das Ding einfach der Bank zu übergeben, um einer Zwangsversteigerung zu entgehen.
Das Ding ist nicht besonders groß:
Zitat:It's unclear how much money Bullard stands to lose by relinquishing the property. A review of public records suggest Bullard has paid off about $1-million on the original $15.5-million mortgage.

Aber pikant ist dieses Detail:
Zitat:The technical owner of BayWalk, STP Redevelopment, has no other assets and was created solely to own BayWalk.

Auf den Schulden bleiben die Banken wohl sitzen.

Wie viele schöne Konstruktionen dieser Art es wohl gibt?


http://www.ftd.de/unternehmen/handel_dienstleister/:Krise-im-Kreuzfahrtsektor-Traumschiffe-mit-leeren-Kaj%FCten/454183.html
Der Vollständigkeit halber sei auch das erwähnt:
Zitat:Nach Jahren des Booms erleben die Kreuzfahrtgesellschaften erste Rückschläge. Die italienische Kreuzfahrtgesellschaft MSC Crociere hat zwei Aufträge für Schiffe zurückgezogen, die in der französischen Werft in Saint-Nazaire von STX Europe gebaut werden sollten. "Wir warten ab, bis wir günstigere Preise erzielen", sagte Pierfrancesco Vago, Chef von MSC Crociere, der FTD. Der Schritt ist ein deutliches Signal, dass sich das Geschäft in der Kreuzfahrtbranche abkühlt. Denn viele Kreuzfahrtgesellschaften haben bislang einen starken Expansionskurs verfolgt. Sie machten so den Kreuzfahrtsektor zum Segment im Pauschaltourismus, das am schnellsten wächst. In den vergangenen Jahren legten die Umsätze stark zweistellig zu, in diesem Jahr in Europa nach Angaben von MSC Crociere um 17 Prozent.

17% in einem Jahr klingt nach Greenspans Irrational exuberance.
Zitat:Die Branche leidet unter einem Konkurrenzkampf, der immer härter wird. Die Kapazitäten werden der Unternehmensberatung GP Wild zufolge weiter stark wachsen, in den kommenden sechs Jahren um ein Viertel. Gleichzeitig drohen die Gewinne zu fallen, die Kreuzfahrtgesellschaften pro Passagier erzielen. "Wie soll eine solche zusätzliche Nachfrage generiert werden, wenn nicht über den Preis?", so Michael Vogel, Kreuzfahrtexperte an der Hochschule Bremerhaven.

In den USA sind einwöchige Kreuzfahrten bereits zum Preis von 299 $ zu haben. Einige US-Gesellschaften hätten Schiffe nach Europa verlegt und den Preisdruck so exportiert, sagt Vogel. Die operative Gewinnmarge des Marktführers Carnival sank etwa in den vergangenen vier Jahren von 23,7 auf 18,6 Prozent.


Wenn man der Graphik der FTD (die hochzuladen ich gerade zu faul bin) trauen kann, ist die Passagierzahl in 4 Jahren von 9.5 Mio auf 12.5 Mio gewachsen. Das sind rund 8% im Jahr.

Liebe FTD: 8% Passagierwachstum im Jahr, 17% Umsatzwachstum pro Jahr, Margenrückgang 1.25% pro Jahr.
Wenn aber die Umsätze stärker wachsen als die Passagierzahlen: Wie in aller Welt können die operativen Margen dann fallen?

Das aber mal beiseite lassend, gibt's druchaus wenig erbauliche Hintergrundinformationen:

Zitat:Dass der Rückzug mit Finanzierungsproblemen zusammenhängen könnte, bestreitet Vago. "Ein solides Unternehmen erhält für ein konkretes Projekt auch eine Finanzierung", sagt er. Die Rivalen Carnival und Caribbean haben vor einigen Wochen Dividenden gekürzt. Carnival-Chef Micky Arison sagte, er wolle in der Finanzkrise Kapital zurücklegen.

Der Schiffsbauer STX Europe reagierte überrascht auf die Äußerung Vagos. "Für uns ist der Auftrag noch gültig", sagt ein Sprecher. Der Rückzug von MSC Crociere könnte die Werft in Saint-Nazaire in eine ernste Krise stürzen. Die Werft hat vor wenigen Tagen auch einen Auftrag von Norwegian Cruise Line verloren. Ein Rückzug von MSC Crociere wäre das Ende für Saint-Nazaire, sagte MSC-Gründer Gianluigi Aponte der italienischen Wirtschaftszeitung "Il Sole 24 Ore". Den Weltmarkt für den Bau von Kreuzfahrtschiffen teilen sich drei europäische Werften auf. Neben STX Europe und Fincantieri gehört dazu auch die Meyer Werft in Papenburg.


Das klingt weniger nach geordnetem Rückzug als nach: 33% der Werften für Kreuzfahrtschiffe sind kurz vor dem Ende, über die anderen 67% weiß man nichts.

http://business.timesonline.co.uk/tol/business/economics/article5380443.ece
Zitat:The credit crunch will ensure that China becomes the world’s largest economy within a decade, up to 11 years earlier than previously expected, it is forecast today.

Ich will ja nicht sagen, daß das ganz ausgeschlossen ist, aber so richtig wahrscheinlich ist das nicht.
1. fehlt mir jedes Bedürfnis, in einer derart verworrenen Situation Vorhersagen über 10 Jahre zu machen.
2. ist es natürlich möglich, daß die USA tief stürzen, aber warum soll in der Situation China nicht genauso schnell stürzen?
Es stimmt ja, wer viel hat, kann viel verlieren, und China hat weniger, aber das Entscheidende ist weniger die Länge oder Härte des Falls, sondern Zeitpunkt und Stärke der Wachstumsphase danach.

Zitat:As the developed world grinds close to a halt, China will become the biggest economy, excluding currency fluctuations, by 2019, according to the Ernst & Young ITEM Club. Previous forecasts had predicted that China would not reach this point till 2025-2030.

Ich glaube das ja weniger, aber als Belustigung war's ganz nett.

http://www.nytimes.com/2008/12/22/business/22layoffs.html?pagewanted=2&hp
Zitat von Auch das ist eine Form von Deflation:And in some cases, workers are even buying in. Witness the unusual suggestion made in early December by the chairman of the faculty senate at Brandeis University, who proposed that the school’s 300 professors and instructors give up 1 percent of their pay.

“What we are doing is a symbolic gesture that has real consequences — it can save a few jobs,” said William Flesch, the senate chairman and an English professor.

He says more than 30 percent have volunteered for the pay cut, which could save at least $100,000 and prevent layoffs for at least several employees. “It’s not painless, but it is relatively painless and it could help some people,” he said.


Rund 100 Lehrkräfte haben einer Verringerung des Einkommens um 1% zugestimmt.

http://www.nytimes.com/2008/12/22/business/22layoffs.html

Zitat:A growing number of employers, hoping to avoid or limit layoffs, are introducing four-day workweeks, unpaid vacations and voluntary or enforced furloughs, along with wage freezes, pension cuts and flexible work schedules. These employers are still cutting labor costs, but hanging onto the labor.

=> mehr Teilzeitarbeit.
Die folgende Graphik stammt von Calculated Risk:
Graphik: Teilzeitarbeit "aus ökonomischen Gründen" in den USA

Nimmt man alles zusammen - Teilzeitarbeit, Arbeitslosigkeit, Lohnkürzungen - dann entsteht eine gewaltige deflationäre Lawine.
Das Median-pro-Kopf-Haushaltseinkommen der USA betrug 2007 um die 25000 Dollar, Köpfe es gab um die 300 Mio (der Mittelwert lag bei 38000 pro Kopf).
Erwartet man nur eine Reduktion des Medianlohnes um 1%, ergibt das rund 75 Mrd Dollar pro Jahr.

Natürlich ist das eine Milchmädchenrechnung, weil natürlich die niedrigstbezahlten Jobs die größten Aussichten haben, gestrichen zu werden und der Median dann eher hoch geht, aber als Verdeutlichung der Größenordnung dürfte das reichen...

Nun sind 75 Mrd ja heutzutage nichts mehr, aber die betreffen direkt die Realökonomie, die Kaufkraft und insbesondere haben sie psychologische Sprengkraft.


http://www.ftd.de/technik/:Millionenhilfen-Portugal-rettet-Qimonda/453880.html
Zitat:Der Chipkonzern Qimonda hat die drohende Insolvenz in letzter Minute abgewendet. Die Rettung kam von der staatlichen portugiesischen Investitionsbank, die dem deutschen Unternehmen ein 100 Mio. Euro teures Darlehen gewährt, um ein Qimonda-Werk in Porto am Leben zu erhalten.

Der Freistaat Sachsen gibt die angekündigten 150 Mio. Euro, die Qimonda-Mutter Infineon 75 Mio. Euro. Somit beläuft sich das Rettungspaket insgesamt auf 325 Mio. Euro.


Jetzt bin ich aber mal gespannt, wo die die 75 Mio. her nehmen: Ob sie die selbst geben oder irgendwelche Fördertöpfe ge/mißbrauchen.

Und natürlich bin ich gespannt, wie es weiter geht, denn:

Zitat von none:Allein im dritten Quartal hatte der Hersteller von Speicherchips einen operativen Verlust verzeichnet, der mit 386 Mio. Euro ebenso hoch ausfiel wie der Umsatz.

325 Mio. reicht nicht mal für ein Quartal.

Zitat von none:Auch das Topmanagement will seinen Beitrag zur Qimonda-Rettung leisten. Aufsichtsratschef Peter Fischl kündigte eine Reduzierung der Zielgehälter um durchschnittlich 20 Prozent an. Zudem gebe es Anstrengungen, weitere Finanzierungs-möglichkeiten zu erschließen.

Zielgehälter? Egal welches sinnvolle Ziel dem Topmangement gesetzt worden ist: Es hat es nicht erfüllt - nicht bei Umsatz=Verlust.

Das Topmanagement könnte nur einen sinnvollen Beitrag leisten: Sofortigen Rücktritt.

Zitat von none:"Wichtig ist, dass wir unsere Wettbewerbsposition schnell verbessern." Die Gesamtstrategie von Qimonda sei darauf ausgerichtet, den Standort Dresden "massiv auszubauen und hier auf Stückzahlen zu kommen, die von der Wettbewerbsfähigkeit her notwendig sind", sagte Fischl.

Ihr werdet eure Wettbewerbsposition nur dann verbessern, wenn den Staaten hinter eurer Konkurrenz das Geld ausgeht - die nämlich genauso ihr Geld im Subventionswettlauf verballern.
Zitat von none:Offen ist noch, zu welchen Konditionen die Kredite vergeben werden. Über die Details müsse in den kommenden Tagen verhandelt werden, hieß es aus dem Umfeld des Konzerns. Allerdings habe die portugiesische Bank ihre Zusage für das Darlehen bereits schriftlich gegeben, sagte die Ministeriumssprecherin. Das Darlehen sei an Auflagen für Qimonda gebunden.

Das heißt, Infineon hat diese Zusage nicht schriftlich gegeben?
Hm.

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=avGyVvJh9b3w&refer=home
Zitat:Russian oligarchs are lining up for $78 billion of Kremlin loans to survive the credit squeeze, handing Prime Minister Vladimir Putin the opportunity to increase government control of the nation’s biggest companies.

Just 12 years after they gained ownership of the former Soviet Union’s industries by bailing out the government, the tables have been turned. More than 100 business leaders are vying for loans from Putin and the administration of President Dmitry Medvedev because Russian companies have about $110 billion of foreign obligations due next year, according to the central bank, double the total owed in Brazil, India and China.


Russische Oligarschen brauchen Putins Hilfe - weil Rußlands Firmen 110 Mrd Dollar Außlandsschulden im nächsten Jahr bezahlen dürfen.

Das ist sicherlich kein Grund zur Trauer. Traurig ist bloß, daß 20 Jahr nach dem Fall des Ostblocks in Rußland alles beim Alten ist.


http://ftalphaville.ft.com/blog/2008/12/22/50676/thats-not-quantitative-easing/
Jede Ausgabe meines Newsletters soll ja eine positive Nachricht haben: Die amerikanische Notenbank hat einen neuen Weltrekord in quantitativer Erleichterung aufgestellt.

US-QE im Vergleich zur japanischen:
Graphik: Vergleich zweier quantitativer Erleichterungen
Von der Bank Of America:

Zitat:In reviewing the development of QE in the United States there is a natural comparison to the QE initiated by Japan earlier this decade, starting in March 2001. However, the US QE initiative is both greater in magnitude than that implemented by the BOJ earlier this decade and, importantly, involves purchases of a variety of assets other than Government bonds, a key distinction from the BOJ’s QE. In quantity terms, a comparison of the US QE with that in Japan shows that, during just the first four months (16 weeks), the US monetary base has soared by 97.2% compared to a modest 6.7% at this point in the Japan QE cycle. Indeed, even after the first year the Japanese monetary base had risen only 32.5%.

Die USA sind jetzt schon weiter als die Japaner auf dem Höhepunkt der quantitativen Erleichterung.

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aHMpJiTOIn10
Zitat:Exports fell 26.7 percent from a year earlier, the Finance Ministry said today in Tokyo. That was more than the 22.3 percent decline estimated by economists and the sharpest since comparable data were made available in 1980.

Shipments to the U.S. slid an unprecedented 34 percent and sales to China slumped the most in 13 years[...]

Exports to Asia fell 27 percent, the most in 22 years. Shipments to China, Japan’s largest trading partner, tumbled 25 percent, the steepest decline since 1995.


Das hat Japan noch nie erlebt - und der Rest der Welt auch nicht.

http://www.ft.com/cms/s/0/93c8a684-cc72-11dd-acbd-000077b07658.html?nclick_check=1
Zitat von Die Financial Times berichtet:Container trade between Asia and Europe, which rose 16.5 per cent last year, is shrinking for the first time in history, according to some estimates. The spot rate for moving a 40-foot container from Hong Kong to Rotterdam plummeted from about $2,700 (£1,750, €1,900) in autumn last year to as low as $200 now.

Nach einigen Schätzungen ist der Containerverkehr zum ersten Mal rückläufig - und die Kosten für den Transport eines Containers sind um 92% gefallen.
Soweit nichts wesentlich Neues - nur eine Bestätigung anderer Informationen.

Nun zum Ausblick in die Zukunft:

Zitat:Many of the aggressively growing European companies that have come to dominate container shipping in the last five years look set for years of struggling to meet the cost of ambitious fleet expansion plans. The mainly German funds that own large parts of such lines’ fleets could face still tougher times as shipping lines terminate charters and struggle to finance what Nick Sjoberg of Braemar Shipping Services, a London shipbroker, calls a “feeding frenzy” of ship orders.

Diese Blase dürfen also Europa und insbesondere Deutschland bezahlen - und im Falle einer Pleite halt die garantierenden Banken und in letzter Instanz die Werften.
Zitat von Aber wieviel?:Mr Sjoberg says shipowners need to raise $500bn to pay for ship purchases to which they have committed. For the lines with the largest fleet order books, that promises to be an onerous burden.

Und wieviel mag davon auf Deutschland entfallen? Schwer zu sagen, aber das hier gibt Anhaltspunkte:
Zitat von none:As one of the world’s most important shipping nations, Germany is particularly vulnerable to these problems. German companies own 36 per cent of the world’s container ship capacity, while the country’s banks are responsible for about 40 per cent of global shipping finance. This latter activity has ground to a halt as demand for new vessels slumps and German lenders grapple with the turmoil in financial markets.

Pi mal Daumen also 40% => 200 Mrd Dollar.

Und welche Banken sind in diesem höchst erfolgversprechenden Markt involviert?

Zitat von none:HSH Nordbank, the world’s largest shipping lender, was forced to seek up to €30bn ($41bn, £27bn) in loan guarantees from the government’s banking rescue fund and is set to slim its balance sheet as part of a restructuring. Several other Landesbanken – regionally owned public lenders – are also heavily involved in shipping finance and lending could contract further. “I am not sure how much shipping finance will be available next year,” says Christian Hennig, head of shipping credit at MM Warburg, a Hamburg-based private bank.

Natürlich Landesbanken - die in der Summe offenbar keine Blase auslassen können.

Zitat:Germany’s strength in container shipping is due in part to an innovative funding model known as KG finance, which spreads the costs of shipbuilding by giving private investors tax incentives to buy equity stakes in such projects. German shipping KG funds last year attracted about $5.6bn of equity, according to Clarkson Research Services, a maritime database company.
Yet this model has come under pressure as anxious investors hoard cash and demand for shipping charters falls, forcing some companies to lay up vessels. For those shipowners able to renew their charters, lower rates are barely covering the cost of operating vessels.

Mir sagt das innovative Modell "KG Finance" nichts, aber wenn darüber in einem Jahr 5.6 Mrd Dollar eingesammelt worden sind, ist das sicherlich kein Modell, das 200 Mrd einsammeln könnten.

Aber, um dem positiven Grundtenor dieses Blogs treu zu bleiben: Alles wird gut.

Zitat:Moreover, shipping companies are confident that the financial crisis will not mark the end of globalisation and the rewards it has brought. “Notwithstanding the current economic deterioration, in the long term world trade and the shipping industry have an excellent future,” says Hans-Heinrich Nöll, head of VDR, the shipowners’ association.

Ja, natürlich - aber langfristig sind wir alle tot. Manche Unternehmen allerdings schon etwas früher:
Graphik: Containerflottenkapazitäten, Wachstum und prognostiziertes Wachstum des Bedarfs
Beeindruckend: 2009 bis 2012 wachsen die Flotten um im Durchschnitt 13% - und der Containerverkehr um 0.7%.

Zitat von Dieses Zitat trifft daher besser:In a falling market, the last thing anybody wanted was some really cargo-hungry new ship on the berth every week, needing to be filled

http://www.thedeal.com/dealscape/2008/12/the_fall_of_the_mall_is_upon_u.php
Zitat:General Growth, which owns and manages 200 malls in the U.S., had until Dec. 12 to pony up payments on a $900 million loan from a collective of lenders that included Deutsche Bank AG, Eurohypo AG, Wachovia Corp., Bank of America Corp., Goldman Sachs Group Inc. and Citigroup Inc. On Sunday, however, Citigroup reportedly blocked a deal that would have given General Growth an extension to repay the debt, which could force the Chicago-based mall owner to file for bankruptcy if it is found to be in default on its obligations. The bank previously halted General Growth's attempt to revamp its debt two weeks earlier by demanding changes to the terms of a $2.6 billion credit line and term loan issued in 2006.

Ein weiterer Betreiber von US-Einkaufszentren - 200 Stück - hat Probleme, Zahlungen für seine Kredite zu leisten.

Langsam befällt mich das Gefühl, daß die Deutsche Bank im nächsten Jahr ganz gewaltige Abschreibungen für Gewerbeimmobilienfinanzierungen vornehmen wird.


http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2008/12/16/BUCJ14ODLV.DTL&hw=FAFSA&sn=001&sc=1000
Zitat von Antwort:Ever need a college loan? You've probably pored over the notorious eight-page FAFSA application. A likely home buyer? Try the five-page Uniform Residential Loan Application.

But what if you're a bank looking for a few billion dollars from the federal government's new Capital Purchase Program?

Two pages.


Und eine Seite davon sind Kontaktinformationen.

Nun, ganz bestimmt wird ja noch eine weitere Prüfung stattfinden, in der man dann feststellen wird, daß das Geld einem sinnvollen Zweck zugeführt wird.

Zitat von Ganz bestimmt...:During a House Financial Services committee hearing, GOP Rep. Randy Neugebauer of Texas asked Neel Kashkari, director of the Treasury office that oversees the bailout program, whether the banks had to present a business plan that explained what they would do with the money.

"Not specifically," Kashkari replied. "It's very hard for us to try to micromanage and say this is how you should run your business because each bank and each community is a little bit different. So we wanted to work with the regulators to identify the healthy banks, put capital in on the same terms, and then create the economic incentives for them to want to go make new loans."


Ich bin sicher, die Ära Paulson wird als Selbstbedienungsladen für Banken in die Geschichte eingehen.

http://de.rian.ru/postsowjetischen/20081217/118907324.html
Zitat:Die Auslandsschulden der Ukraine haben sich von Januar bis September dieses Jahres auf 105 Milliarden US-Dollar verdoppelt.

Wie die ukrainische Nationalbank am Mittwoch mitteilte, wuchsen die Schulden der ukrainischen Banken von 14,08 auf 42,117 Milliarden Dollar, während die Verschuldung des Staatssektors um 1,3 auf 14,15 Milliarden Dollar zunahm.

http://de.rian.ru/business/20081218/118925466.html

Zitat:Der russische Gaskonzern Gazprom schafft es bis zur Jahreswende nicht, einen Liefervertrag mit der Ukraine für das nächste Jahr abzuschließen.

Das sagte Gazprom-Sprecher Sergej Kuprijanow am Donnerstag auf einer Pressekonferenz bei RIA Novosti. Nach seinen Worten hat die Ukraine nicht die Absicht, die noch offenen Forderungen für russisches Gas in Höhe von zwei Milliarden Dollar zu begleichen.

"Wenn die Schulden nicht in Geldform beglichen werden, können wir keinen neuen Vertrag unterzeichnen", sagte Kuprijanow. "Das bedeutet, dass wir ab dem 1. Januar keine rechtliche Grundlage haben werden, Gas an die Ukraine zu liefern."


http://edition.cnn.com/2008/TECH/science/12/11/drought.problem/index.html
Zitat:At least 36 states expect to face water shortages within the next five years, according to a report from the U.S. Government Accountability Office. According to the National Drought Mitigation Center, several regions in particular have been hit hard: the Southeast, Southwest and the West. Texas, Georgia and South Carolina have suffered the worst droughts this year, the agency said.

Zitat von none: "The demand for water has gone up," Christy says. "The demand has skyrocketed in places like California and New Mexico because they've tried to grow crops in deserts."

Even drought conditions in the Southeast can't be blamed on a shortage of rainfall, Christy says. The region's water delivery systems can't keep pace with the growth, he says.

"The rain is still falling, but you're out of water because the storage facilities are not big enough," Christy says.
[...]
"Per capita use of water is down because we're learning to be more efficient," Svoboda says.

Water shortages don't have to remain a fact of modern life, drought experts say. Many offer the same solutions: Build better water delivery systems to accommodate population growth, develop more efficient uses of irrigation, and shift agriculture from the West to the East where it's easier and cheaper to water crops.


http://ftalphaville.ft.com/blog/2008/12/18/50586/we-can-collapse-our-own-currency-thank-you-very-much/
Citi Ökonom Michael Saunders erwartet nicht, daß quantitative easing in Großbritannien jetzt eintreten wird.
Der Grund ist allerdings wenig erfreulich:
Zitat:Nevertheless, for the UK, which is a relatively open economy, and has a sizeable current account deficit, high external debts and negative net external asset position, it may be that even the possibility of zero rates or quantitative easing would cause such a rapid collapse in sterling - lifting exports and inflation — that actual quantitative easing will not be needed. For example, the pound has fallen 13% since early October in trade-weighted terms — with no need for FX intervention to help it fall - as discussion of the possibility of zero rates has started to grow. Historically, the UK has found it all too easy to produce high inflation through expansionary monetary policy and a collapsing currency…

Die reine Erwartung, daß .uk auf 0% gehen könnte, habe bereits den Pfundverfall ausgelöst... schließlich hat das Land ein großes Außenhandelsdefizit, hohe externe Schulden und (bingo) negative Nettoauslandsanlagen.

FT Alphaville textet dazu:

Zitat von none:We can collapse our own currency, thank you very much

Hm, wieviel Prozent des deutschen Außenhandels wird über dieses zukünftige Armenhaus abgewickelt?


http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601109&sid=aImmc_hK.uGE&refer=home
Zitat:General Motors Corp., the biggest automaker in the U.S. and Mexico, increased production of $12,625 Chevrolet Aveos south of the border while seeking a bailout to keep domestic plants from closing.

Ich glaube, das kommt in Washington so gut an wie das Einfliegen in Firmenjets...

Eigentlich gibt es für Wagoners Verbleib an der Spitze GMs nur eine Erklärung: GM versucht einen Rekord für den längstmöglichen Verbleib eines untragbaren Spitzenmanagers aufzustellen.


http://www.aia.org/release_121708_abi
Zitat:Business conditions at architecture firms continue to deteriorate, with the Architecture Billings Index (ABI) posting its lowest level since the survey began in 1995 for the second month in a row. As a leading economic indicator of construction activity, the ABI shows an approximate nine to twelve month lag time between architecture billings and construction spending. The American Institute of Architects (AIA) reported the November ABI rating was 34.7, down from the 36.2 mark in October (any score above 50 indicates an increase in billings). The inquiries for new projects score was 38.3, also a historic low point.

ABI 2008, insgesamt und nach Sektoren:


Total MFRe C/I Inst Mixed
November 34.7 30.0 26.7 40.8 44.5
Oktober 36.2 34.2 33.6 42.1 45.1
September 41.4 40.3 42.1 45.6 45.9
August 47.6 40.8 47.5 52.2 44.8
Juli 46.8 39.2 48.8 43.6 45.6
Juni 46.1 37.9 45.8 51.6 44.1
Mai 43.4 36.8 39.7 53.9 45.3
April 45.5 33.5 39.3 50.4 45.2
März 39.7 31.7 38.3 50.8 (fehlt)
Februar 41.8 46.6 40.6 54.9 43.9
Januar 50.7 55.4 54.5 51.7 51.3

MFRe: Multifamily Residential - Mehrfamilienhäuser.
C/I: Commercial / Industrial.
Inst: Institutional (Staat, Schulen, Krankenhäuser).
Mixed: Ich habe keine Auflistung gefunden, die besagt hätte, was das ist. Vermutlich "der Rest"?

Irgendwann im September hat offenbar auch im institutionellen Bereich die Bereitschaft oder Möglichkeit zur Geldausgabe drastisch nachgelassen. Das ist, gelinde gesagt, sicherlich unerwünscht und massiv prozyklisch. Ebenso ist der massive Einbruch - wenn das Wort noch angemessen ist - im kommerziell/industriellen Bereich durchaus eindrucksvoll.

Wenn die 9 bis 12 Monate Vorlaufzeit so stimmen, wird's auf dem amerikanischen kommerziellen Bau ab Mitte nächsten Jahres totenstill - und bis irgendein massives Konjunkturprogramm Abhilfe schaffen kann, vergehen also vom 20. Januar an 9 bis 12 Monate _plus_ die Zeit, die die Architekten brauchen.
Wow, das wird eine trübe zweite Hälfte 2009. Keine Wende zum Besseren vor 2010.

Ich möchte an dieser Stelle ein Highlight aus der ABI-Veröffentlichung vom Januar zitieren:

Zitat von http://www.aia.org/release_012308_abi:
“As the country braces for a possible recession in 2008, there will likely be an easing in demand for design services.” said AIA Chief Economist Kermit Baker, PhD, Hon. AIA. “While that is a natural reaction, it is important to note that with positive conditions for architecture billings going back over two years nonresidential construction is expected to one of the sources of strength in an otherwise uneven economy.”

Nur weil man über zwei Jahre einen Höhenflug hatte...

http://www.manheimconsulting.com/Used_Vehicle_Value_Index/Current_Monthly_Index.html
Zitat:After falling by a record 6.0% in October, wholesale used vehicle prices (on a mix, mileage, and seasonally adjusted basis) fell another 5.7% in November. The Manheim Used Vehicle Value Index stood at 98.3 in November, representing a decline of 12.2% from a year ago.

Gesamtverlauf 1995 bis 2008:
1995 bis 2008
Damit hat der amerikanische Gebrauchtwagenmarkt ein Preisniveau erreicht, was er zuletzt 1995 hatte.

Letzte 13 Monate:
2007-2008
Der wirkliche Absturz hat erst im Oktober 2008 eingesetzt - und ein ganz erschreckendes Ausmaß.

November 2008 nach Wagentypen:
November 2008 nach Wagentypen
und trifft sogar _Kleinwagen_ - was insgesamt gar nichts gutes heißt.


http://www.dqnews.com/News/California/Southern-CA/RRSCA081216.aspx
Zitat:Southern California home sales outpaced last year for the fifth consecutive month in November, when 55 percent of buyers in the resale market chose repossessed homes. The abundance of discounted foreclosures helped push the median sale price down a record 35 percent from a year ago, a real estate information service reported.

Median: -35% im Vergleich zu vor einem Jahr.
Das dürfte natürlich auch darauf zurückzuführen sein, daß kleinere, günstigere Häuser verkauft wurden, aber eben das heißt nichts gutes für den Wert der unverkauften größeren Häuser.

Zitat:"Bargains and bargain hunters have kept this market alive through some of the bleakest financial news in memory. There's this renewed sense that you can score a 'deal' - something that had been missing for many years. Last month's Southland sales weren't great, given they were the second-lowest for any November in 16 years. But they could have been a lot worse," said John Walsh, DataQuick president.

Klar, schlimmer geht (fast) immer.

http://globaleconomicanalysis.blogspot.com/2008/12/calpers-to-report-losses-of-103-on-its.html
Calpers, California Public Employees' Retirement System, hat besonders erfolgreiche Immobiliengeschäfte getätigt:
Zitat:Calpers is now warning California's cities, towns and schools that they may have to cough up more money to cover the retirement and other benefits the fund provides for 1.6 million state workers. Some towns are already cutting municipal services, and at least one is partly blaming the Calpers fees.

Calpers in recent weeks said it expects to report paper losses of 103% on its residential investments in the fiscal year ended June 30. That's because Calpers invested not only its own money, but billions of dollars of borrowed money that must be repaid even if the investment fails. In some deals, as much as 80% of the money invested by Calpers was borrowed. ... Rest by Subscription


103% der Investition in Wohnimmobilien und Land sind, dank Hebelung, verloren gegangen. Ausgleichen dürfen das Kaliforniens Gemeinden und Schulen.

http://www.marketwatch.com/news/story/Hong-Kong-faces-another-deflation/story.aspx?guid={81322B28-C9AE-4D5F-B86A-795911A0B7B1}
Zitat:Property prices are following the equity market lower and are now 25% off last year's highs, with some transactions reportedly 40% lower. In the city-state's glitzy shopping malls, New Year sales began in November.
[...]
It seems we can forget easy money. Last month, HSBC raised its new mortgage rates by 75 basis points, the most in 10 years, and followed this by hiking interest rates on its local personal credit cards to 31.86% last week.
According to Citbank Research, the credit contraction cycle in Hong Kong is already upon us. Outstanding Hong Kong-dollar bank loans fell by HK$1 billion in October to HK$2.395 trillion, while foreign-currency loans dropped more sharply by HK$13.5 billion

1. Immobilienpreise -25% in einem Jahr, manche Transaktionen -40%.
2. HSBC hat die Hypothekenkredite um 0.75% erhöht, kurz darauf die Kreditkartenzinsen auf 31.86% erhöht (das erfüllt meiner Meinung nach eindeutig den Straftatbestand des Wuchers).
3. Die Summe der Kredite fiel in einem Monat um 14.5 mrd HK-Dollar.

Punkt 1 und 3 passen wunderbar auf eine Deflation, Punkt 2 wiederum spiegelt das große Vertrauen der Banken in die Zahlungsfähigkeit ihrer Kunden wieder.


http://www.dnaindia.com/report.asp?newsid=1213947
Zitat:Over the past few days, nationalised and private sector banks have issued a rash of repossession notices in newspapers to recover properties from borrowers who defaulted on EMIs. Industry insiders say that one out of every 10 homes bought with loans is in default in Bangalore city, most of it from the technology and BPO sectors.

“The IT sector is one of the main contributing factors for the repossession drive that banks are undertaking in Bangalore. Several IT companies have laid off employees and the bonuses of several others have been cut, which has resulted in defaults in home loans,” admits BR Bhat, general manager, Corporation Bank. The bank has a Rs1,000 crore home loan portfolio in the city and the share of IT staffers is nearly half.


In Bangalore ist jede zehnte Wohnimmobilienhypothek mindestens 3 Monate in Rückstand.
Gruß, Uwe

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