Uwe Ohse
Sendedatum 2008-11-19 23:23:50
Ausgabe 61
Hallo,

hier eine weitere Ausgabe des beliebten Newsletters für Masochisten und Weltuntergangssekten. Je nach Newsreader kann die Darstellung weniger als perfekt befriedigend sein, daher könnte sich ein Blick auf die Onlineversion lohnen, die außerdem verschlagwortet ist.

Links: Blog und Digest

Inhaltsverzeichnis:

Inhalt:


http://www.maritime-connector.com/NewsDetails/1751/lang/English/Somalia--Only-guns-can-get-aid-past-the-pirates-into-the-gates-of-Hell.wshtml
Vom 20.9.2008:
Zitat:The power vacuum has allowed pirates to launch 55 attacks this year on vessels as they skirt the Horn of Africa. As a result, insurance premiums have soared; it costs $9,000 (£5,000) to send cargo through the Gulf of Aden, up from $900 a year ago.

Es kostete damals 9000$ eine Fracht durch den Golf von Aden zu versichern - ein Jahr zuvor waren es noch 900$.

Nun sind die Piraten dabei, auch die Versicherungsraten für Fahrten um das Kap der guten Hoffnung etwas anzuheben:
http://www.saudigazette.com.sa/index.cfm?method=home.regcon&contentID=2008111822307

Zitat:Pirates on Monday attacked and took control of Saudi Aramco’s new oil supertanker Sirius Star off the coast of Kenya, a spokesman for the US Navy 5th fleet said.
[...]
The tanker, which is owned by Saudi Aramco, came under attack more than 450 nautical miles southeast of Mombasa, Kenya. The ship, three times the size of an aircraft carrier, carried 25 crew members from Croatia, Great Britain, Phillippines, Poland and Saudi Arabia, the spokesman said.
The $130-150 million, 318,000 tonnes vessel, launched in March, is flagged in Liberia and operated by Vela International, an Aramco subsidiary. It had been heading for the United States via the Cape of Good Hope. It holds as much as two million barrels of oil – more than one quarter of Saudi Arabia’s daily exports. The hijacking lifted global oil prices over $1 to more than $58 a barrel, although they later lost some gains.

Piraten holen sich 318000 Tonnen schweren Supertanker, der mit 2 Mio. Barrel Öl auf dem Weg um Afrika herum nach Amerika war. Ich muß ja zugeben, daß ich das in besseren Zeiten als Ente abhaken würde.
Zitat:The hijacks have driven up shipping insurance premiums and pushed some vessels to take longer routes to bypass the Suez Canal – potentially increasing the cost of traded goods.

Also, erst wird's zu teuer, durch den Suezkanal zu fahren, dann wird es zu teuer, um Afrika herum zu fahren. Naja, da bleibt ja noch der Weg an Hawaii vorbei.

Welche Daseinsberechtigung haben eigentlich die Bundeswehrschiffe am Horn von Afrika? Ist das auch ein Unternehmen zur Umwandlung von Steuergeldern in Nichts? Oder besser gesagt, in Alkoholkrankheit?


http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601009&sid=aOpJkkYUOf4g&refer=bond
Zitat:Ecuador, hamstrung by a tumble in oil, its biggest export, said last week it will use a 30-day grace period to decide whether to make a $30 million interest payment that came due Nov. 15.
Ecuador scheint ganz leichte Schwierigkeiten bei der Zahlung von $30 Mio. EUR Zinsen zu haben.
Ich weiß zwar nicht, wer das Geld gegeben hat, aber der Artikel sagt wenigstens, wer dafür gerade stehen muß:
Zitat:Chavez's government owns structured notes tied to Ecuador's bonds that would force Venezuela to pay $800 million if Correa doesn't make the payment, according to estimates by Barclays Capital Inc.
Venezuela, über irgendwelche strukturierten Anleihen, die an Ecuadors Anleihen gebunden sind. Irgendwie läßt Chavez auch keinen Dunghaufen aus...
Zitat:The price on Ecuador's 12 percent bonds maturing in 2012 plunged to 14 cents on the dollar on Nov. 14, sending yields over 100 percent, as investors braced for the first sovereign default since the global financial crisis deepened in September. The bonds rebounded today to 24 cents at 9:55 a.m., according to JPMorgan Chase & Co.
Ecuadors bis 2012 laufende 12%-Anleihen gibt's jetzt für 14 Cent pro Nominaldollar.
Zitat:Ecuador needs an oil price of $95 to cover all the spending in its budget and a price of $76 to avoid depleting its $6.3 billion of foreign reserves, according to Barclays.
Ecuador braucht einen Ölpreis von 95$ um die Staatsausgaben zu decken...

mit Intradayschwankungen von 8% oder mehr hatte der Dow Jones laut http://dshort.com/ seit 1928, und 14 davon seit dem 29. September 2008 - während der Crash 1929 nur 8 hatte.

Ich zitiere das mal komplett, weil mir die URL der Seite zu instabil ist:

Zitat:Volatility is a measure of instability, and bear markets are inherently unstable. For proof, let's look at the intraday volatility (the swing between daily high and low) in the Dow since 1928. Over this 80-year period, the average volatility is about 1.8%. There have been only 64 days when the intraday volatility exceeded 8%. That's right — 64 days out of over 20,300 market days. If they were evenly spread, that would be about one 8% plus volatility day every 15 months.

Here's the amazing part . . .

Fourteen of them have occurred since September 29th. The Crash of 1929 had only eight. Another thirty followed during the ten-year Great Depression. Four were clustered around the Crash of 1987. Only two happened during the nasty 2000-2002 bear.

The current bear market has had a record-breaking nine consecutive days of 8% plus volatility. Second place goes to the Crash of 1929, with eight super-volatile days spread over a 14 market-day period (10/23/29 to 11/13/29).

Here's a snapshot of the data.

So, where does this volatility lead us? These 64 manic-depressive days were evenly split (32:32) between up and down days. The range is astonishing — from a 15.3% gain in March 1933 to a 22.6% decline on Black Monday, the Crash of 1987. But if you combine the stats, the results are unremarkable. The sum of the 64 gains and losses is 3.7%. The average is 0.1%.

If you're into high risk trading, these volatility days are the ultimate challenge. If you're a long-term investor, relax and enjoy the entertainment.

Ich hab' auch mal einen Screenshot der Auflistung der 64 Tage hier hinterlegt.


http://www.finfacts.ie/irishfinancenews/article_1015265.shtml
Irischer Einzelhandel, 2008-08
Irischer Einzelhandel.
Änderung über ein Jahr: Wachstum von 4 Prozent -> Wachstum von -6 Prozent.
Wow.

http://www.reuters.com/article/healthNews/idUSL2190684520080721
Zitat:Austerity measures attached to International Monetary Fund (IMF) loans may have contributed to a resurgence in tuberculosis in eastern Europe and the former Soviet Union, researchers said on Tuesday.

Governments may be reducing funding for health services such as hospitals and clinics to meet strict IMF economic targets, the British researchers said.


Vom IWF verordnete Sparkurse können mitverantwortlich sein für das Wiederaufleben der Tuberkulose in Osteuropa und der früheren Sowjetunion.
Regierungen könnten, um strikte IWF-Ziele zu erreichen, bei der Finanzierung von Krankenhäusern sparen.

Überrascht das jemanden wirklich?


Aus http://ftalphaville.ft.com/blo [verkürzt] -it-really-different-this-time/ oder https://www.citigroupgeo.com/pdf/SEU19715.pdf :
Bankgewinne im Anschluß an Krisen
Tatsächlicher Verfall der Gewinne des Finanzsektors im Ausschluß an Krisen - verglichen mit den Prognosen für den europäischen Sektor.
Ich find's doch immer wieder erstaunlich, wie spät die Realität in Köpfe Einzug hält.
Gruß, Uwe

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